Monday, March 7, 2011

MANDIKAN KUCING : ADAKAH PERLU?

Selalu ke korang mandikan kucing? Atau tak pernah mandi pun kucing2 tuh?. Selalu gak menjadi tanda tanya samada perlu atau tidak kita mandikan kucing2 kesayangan kita tuh. Sebenarnya boleh je samada nak mandikan atau tak nak mandikan kucing2 tu. Semuanya bergantung kepada keadaan. 


1. Kotor sangat. Kekadang kucing tu masuk longkang ler, main minyak hitam ler, main lumpur ler. Maka boleh ler kita mandikan kucing tu. Bau pun dah hapak...takkan nak biarkan. Jadi kena la mandikan.

2. Ada masalah parasit. Ini yang paling banyak berlaku. Iklim negara kita yang panas lembab ni memang mudah parasit ni membiak dan berumah tangga kat badan kucing kita. Kutu, hama dan pinjal tu memang masalah utama. Untuk hapuskan atau kurangkan parasit nih, kena la mandikan kucing tu secara berkala. Yang paling bagus seminggu sekali. Toksah ler hari2...kesian kucing tu baiii...

3. Jangkitan fungus. Dengan mandikan kucing dengan shampoo berubat untuk hapuskan fungus kat  kulit badan kucing tu. Kena jugak mandikan secara berkala. Seminggu 2 atau 3 kali.

Itu je aku rasa antara sebab2 yang penting kenapa kita perlu mandikan kucing kesayangan kita. Haaa..apa lagi..pegi ler mandikan kucing tuh...Copek la baiii!...hehehehe


Best Blogger Tips Best Blogger Tips
  • Stumble This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Share On Reddit
  • Fave On Technorati
  • Buzz This Post
  • Tweet This Post
  • Digg This Post
  • Share On Facebook
Blog Gadgets

0 comments:

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Post a Comment