Saturday, June 11, 2011

BERAPA UMUR KUCING ANDA?

Grrrrrr!!

Penentuan atau anggaran umur kucing adalah melalui kadar atau tahap pertumbuhan giginya. Pertama sekali, kena kenal gigi tu gigi apa. Kucing ada 4 jenis gigi - incisor (kacip), canine (taring), premolar dan molar. Tahap pertumbuhan setiap gigi memainkan peranan dalam kita menganggarkan umur kucing tersebut. Kalau nak sonang...bawak pi klinik yo baii...hehehehe


Atas ni lebih kurang rajah menunjukkan kedudukan dan jenis gigi kucing. Penentuan umur ini hanyalah anggaran. Bukanlah sesuatu yang tepat. Itu kena ambil perhatian...ia hanya ANGGARAN. Lepas tu, tengok jadual kat bawah nih. Dengan adanya 'sifir' nih, dapatlah kita menganggarkan umur kucing tuh......

Maksud : 
deciduous - gigi susu
permanent - kekal
incisor - gigi kacip 
canine - gigi taring
premolar - geraham kecil
molar - geraham
tartar - kotoran yang terbentuk pada bahagian luaran gigi

Sekarang dah bolehla korang tentukan umur kucing2 yang ada kat rumah tuh...hati2 jangan sampai kono gigit...hehehe


Best Blogger Tips Best Blogger Tips
  • Stumble This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Share On Reddit
  • Fave On Technorati
  • Buzz This Post
  • Tweet This Post
  • Digg This Post
  • Share On Facebook
Blog Gadgets

4 comments:

zaMir said... Best Blogger Tips

owhhh....saya rasa cara nih lebih tpat berbanding dgn tgk saiz bdan...sbb saiz badan tu berbeza mngikut jenis diet kucing tu...info yg mnarik...trima kasih...lpas ni snang nk agak2 umur kucing...

Hisham Marmin said... Best Blogger Tips

@zaMir

Practice make perfect!!!!

fadzyllah a.k.a iDe said... Best Blogger Tips

informasi berguna utk sy n kucg sy..^^

NEKCIK said... Best Blogger Tips

Alhamdulilah dapat kenaldoctor ni...yang ada ada kawan nekcik doc biasa..susah nak jumpa vet...nnti boleh lah mintak nasihat utk anak anak nekcik ni ye...

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Post a Comment