Wednesday, June 22, 2011

MENGUJILARI MACROSHOT | NIKON D7000, KENKO 1.4X TELECONVERTER, TAMRON 60MM F/2

Pheww...sengal pinggang aku. Berpeluh satu badan sebab shooting macro 2 hari berturut2. Tu pun belasah sesi petang yo bai....Kalau melantak daripada pagi sampai potang gerenti lumpuh! Saja aku mengetest Nikon D7000, Kenko 1.4X teleconverter dan lensa Tamron 60mm f/2. Kombinasi macam dipakai pada Nikon D5000 sebelum nih. Aku malas nak pakai tripod...leceh nak bawak dalam somak tu.

Apa diffuser aku pakai?? Alahai malu la nak cakap. Diffuser bikin sendiri je. Very lightweight dan murah. Nanti aku citer pasal diffuser tu pada entry yang akan datang (supaya korang kerap sikit jengah2 ke sini...hohohohoh). Kalau harapkan body flash atau flash biasa...memang banyak 'burnout' atau overexposed. Gambar pulak sudah tentunya terhasil bayang yang agak 'harsh'. Nak kasi soft...kena la pakai custom made diffuser.

Hasilnya??? Marbeles! So far so good. Cuma aku belum puas hati sangat daripada segi pencahayaan. Setting macro yang aku pakai...manual la baii. Apa barang pakai auto...heheheh. Settingnya - f/11, ISO 100, Shutter 1/200. Memang puas hati. Tak caya cuba arrr...dan ini ler hasilnya....

Aku yang pemalu Semut DSC_5391 Spider DSC_5416 Kumbang Belalang kecik! DSC_5231 'Helicopter' Penyengat

Gambar2 lain ada di - http://www.flickr.com/photos/hishammarmin/ Best Blogger Tips Best Blogger Tips
  • Stumble This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Share On Reddit
  • Fave On Technorati
  • Buzz This Post
  • Tweet This Post
  • Digg This Post
  • Share On Facebook
Blog Gadgets

0 comments:

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Post a Comment