Lens Tamron SP 60mm f/2 Di II Macro IF



Ni adalah salah satu jenis lens yang aku pakai. Ni ler satu-satunya lens makro yang aku ada. Memula dulu cuak gak nak beli lens tamron nih. Tapi lepas baca review dan pendapat mereka2 yang arif dalam bidang fotografi, aku pun ambil keputusan untuk beli lens nih. Berapa harganya?...RM1.6K jek...huhuhu. Aku tapau terus yang baru. 

Walaupun dilabel sebagai lens makro, lens ni serba boleh sebenarnya. Boleh ambik gambar close-up serangga, boleh ambil gambar potret dan juga panorama. Terpulang pada kita untuk mengolahnya. Aku suka guna lens ni sebab bokehnya memang mantap....walaupun tak sehebat Nikon 50mm f1.4D. Memang ke hulu ke hilir aku bawak lens ni. Memang mendapat tempat dalam beg kamera aku. Contoh gambar yang aku ambil menggunakan lens nih :

Berpesta Menjala bang... Ini Wilayah Gua! Ralit si Bentayan [Royal Belum] - Path to heaven

Ia adalah lens makro terpantas di dunia...perghhh! Memang pantas, memang sharp dan memang marbeles. Tak nyesal boli baiii!..Sekarang nih tengah nak cuba guna lens ni dengan extension tube plus Kenko 1.4X teleconverter. Mau tengok mata labah2...huhuhu. Masalah nak cari labah2 je nih...hehehehe

Spesifikasinya adalah seperti berikut : 

Focal length60mm
35mm equivalent focal length93mm
Diagonal angle of view27° 
Maximum apertureF2.0
Minimum apertureF22
Lens Construction14 elements/ 10 groups
Number of diaphragm blades
7
Minimum focus distance0.23m
Minimum Working Distance100mm (3.94in.)
Maximum magnification Ratio1:1
Image stabilizationNo
Filter thread55mm
Weight400g (14.1 oz)
Dimensions73mm diameter x 80mm length
(2.9 x 3.15 in)
Compatible MountsFor Canon, Nikon, Sony



Comments

Popular Posts